Algemene Voorwaarden – Zorg Inclusief
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle zorgovereenkomsten tussen de cliënt en Zorg Inclusief.
Inhoudsopgave
- Artikel 1 – Definities
- Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Artikel 3 – Zorgverlening en zorgplan
- Artikel 4 – Financiering en declaraties
- Artikel 5 – Verplichtingen cliënt
- Artikel 6 – Verplichtingen zorgverlener
- Artikel 7 – Aansprakelijkheid
- Artikel 8 – Klachten en geschillen
- Artikel 9 – Privacy en gegevensbescherming
- Artikel 10 – Beëindiging van de overeenkomst
- Artikel 11 – Toepasselijk recht
Artikel 1 – Definities
- Cliënt: de persoon die zorg ontvangt van Zorg Inclusief.
- Zorgverlener: Zorg Inclusief en/of medewerkers die zorg verlenen.
- Overeenkomst: de schriftelijke zorgovereenkomst waarin de afspraken over zorgverlening staan.
- PGB: Persoonsgebonden Budget waarmee de cliënt zelf zorg inkoopt.
- Zorg in Natura (ZIN): zorg die door de gemeente, zorgverzekeraar of zorgkantoor rechtstreeks bij Zorg Inclusief wordt ingekocht.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden gelden voor alle zorgovereenkomsten tussen cliënt en Zorg Inclusief, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 3 – Zorgverlening en zorgplan
- Voor de start van de zorg wordt samen met de cliënt (en/of zijn vertegenwoordiger) een zorgplan opgesteld. Hierin staat omschreven:
- het type zorg (verpleging, verzorging, begeleiding, etc.);
- de frequentie en het aantal zorguren;
- de doelen van de zorg;
- de evaluatiemomenten (minimaal 1× per half jaar).
- Het zorgplan wordt door zowel cliënt als zorgverlener ondertekend.
- Afwijkingen van het zorgplan worden schriftelijk vastgelegd.
Artikel 4 – Financiering en declaraties
-
Bij PGB-zorg (WLZ, Wmo of Zvw via PGB):
- De cliënt sluit een zorgovereenkomst af volgens de door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) vastgestelde modelovereenkomsten.
- Zorg Inclusief declareert de gewerkte uren maandelijks via het SVB-portaal.
- De cliënt is verantwoordelijk voor voldoende budget en juiste toekenning van het PGB door gemeente, zorgkantoor of zorgverzekeraar.
- Niet-geautoriseerde of afgewezen uren worden door de cliënt zelf aan Zorg Inclusief betaald.
-
Bij Wmo-zorg in natura (gemeente):
- De zorguren worden rechtstreeks door Zorg Inclusief bij de gemeente gedeclareerd.
- De cliënt betaalt de wettelijke eigen bijdrage aan het CAK (Centraal Administratie Kantoor).
-
Bij WLZ-zorg in natura (zorgkantoor):
- Declaraties verlopen rechtstreeks via het zorgkantoor.
- De cliënt betaalt de wettelijke eigen bijdrage aan het CAK.
-
Bij Zvw-zorg (wijkverpleging via zorgverzekeraar):
- De indicatie wordt gesteld door een bevoegde wijkverpleegkundige.
- Zorg Inclusief declareert rechtstreeks bij de zorgverzekeraar van de cliënt.
- Indien de verzekeraar de zorg niet vergoedt (bijvoorbeeld omdat de cliënt niet verzekerd is of de zorg buiten de indicatie valt), wordt de factuur rechtstreeks aan de cliënt doorberekend.
-
Bij particuliere zorg (zelfbetalend):
- De cliënt ontvangt een factuur van Zorg Inclusief.
- Betaling dient binnen 14 dagen na factuurdatum plaats te vinden op het door Zorg Inclusief opgegeven rekeningnummer.
Artikel 5 – Verplichtingen cliënt
- De cliënt verstrekt juiste en volledige informatie die noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de zorg en de financiering.
- De cliënt verleent toegang tot de woning op afgesproken tijden en zorgt voor een veilige werkomgeving.
- Indien de cliënt verhinderd is, meldt hij dit uiterlijk 24 uur van tevoren. Bij te late afmelding kan het geplande zorgmoment in rekening worden gebracht.
Artikel 6 – Verplichtingen zorgverlener
- Zorg Inclusief levert zorg conform het vastgestelde zorgplan en volgens de wettelijke kaders van de Wkkgz, Wmo, WLZ, Zvw en de beroepscodes.
- Medewerkers handelen professioneel, respectvol en vertrouwelijk.
- Zorg Inclusief zorgt voor een klachtenfunctionaris en is aangesloten bij een erkende geschilleninstantie.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid
- Zorg Inclusief is verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid.
- Aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat de verzekering uitkeert.
- Schade ontstaan door onjuiste of onvolledige informatie van de cliënt valt buiten de aansprakelijkheid van Zorg Inclusief.
Artikel 8 – Klachten en geschillen
- Klachten worden behandeld volgens de klachtenregeling van Zorg Inclusief, in lijn met de Wkkgz.
- Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, kan de cliënt zich wenden tot de onafhankelijke geschilleninstantie waarbij Zorg Inclusief is aangesloten.
- De cliënt kan zich ook wenden tot de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bij ernstige klachten.
Artikel 9 – Privacy en gegevensbescherming
- Zorg Inclusief verwerkt persoonsgegevens conform de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
- Zorgdossiers worden minimaal 15 jaar bewaard, tenzij de wet een andere termijn voorschrijft.
- Alleen bevoegde medewerkers hebben toegang tot persoonsgegevens en zorgdossiers.
Artikel 10 – Beëindiging van de overeenkomst
- De overeenkomst eindigt:
- bij afloop van de indicatie (Wmo, WLZ of Zvw);
- bij overlijden van de cliënt;
- door opzegging door de cliënt met een opzegtermijn van 1 maand;
- door opzegging door Zorg Inclusief met een opzegtermijn van 1 maand, tenzij er sprake is van zwaarwegende redenen (bijv. agressie, structurele wanbetaling, gevaarlijke situatie).
- Lopende facturen blijven verschuldigd bij beëindiging van de overeenkomst.
Artikel 11 – Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.