Telefoon

+31 (0)341 781 777

Email

info@zorginclusief.nl

Locatie

Selhorstweg 1-5 3841GE Harderwijk

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden – Zorg Inclusief

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle zorgovereenkomsten tussen de cliënt en Zorg Inclusief.

Organisatie: Zorg Inclusief
Rechtskeuze: Nederlands recht

Inhoudsopgave

  1. Artikel 1 – Definities
  2. Artikel 2 – Toepasselijkheid
  3. Artikel 3 – Zorgverlening en zorgplan
  4. Artikel 4 – Financiering en declaraties
  5. Artikel 5 – Verplichtingen cliënt
  6. Artikel 6 – Verplichtingen zorgverlener
  7. Artikel 7 – Aansprakelijkheid
  8. Artikel 8 – Klachten en geschillen
  9. Artikel 9 – Privacy en gegevensbescherming
  10. Artikel 10 – Beëindiging van de overeenkomst
  11. Artikel 11 – Toepasselijk recht

Artikel 1 – Definities

  1. Cliënt: de persoon die zorg ontvangt van Zorg Inclusief.
  2. Zorgverlener: Zorg Inclusief en/of medewerkers die zorg verlenen.
  3. Overeenkomst: de schriftelijke zorgovereenkomst waarin de afspraken over zorgverlening staan.
  4. PGB: Persoonsgebonden Budget waarmee de cliënt zelf zorg inkoopt.
  5. Zorg in Natura (ZIN): zorg die door de gemeente, zorgverzekeraar of zorgkantoor rechtstreeks bij Zorg Inclusief wordt ingekocht.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden gelden voor alle zorgovereenkomsten tussen cliënt en Zorg Inclusief, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 3 – Zorgverlening en zorgplan

  1. Voor de start van de zorg wordt samen met de cliënt (en/of zijn vertegenwoordiger) een zorgplan opgesteld. Hierin staat omschreven:
    • het type zorg (verpleging, verzorging, begeleiding, etc.);
    • de frequentie en het aantal zorguren;
    • de doelen van de zorg;
    • de evaluatiemomenten (minimaal 1× per half jaar).
  2. Het zorgplan wordt door zowel cliënt als zorgverlener ondertekend.
  3. Afwijkingen van het zorgplan worden schriftelijk vastgelegd.

Artikel 4 – Financiering en declaraties

  1. Bij PGB-zorg (WLZ, Wmo of Zvw via PGB):
    • De cliënt sluit een zorgovereenkomst af volgens de door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) vastgestelde modelovereenkomsten.
    • Zorg Inclusief declareert de gewerkte uren maandelijks via het SVB-portaal.
    • De cliënt is verantwoordelijk voor voldoende budget en juiste toekenning van het PGB door gemeente, zorgkantoor of zorgverzekeraar.
    • Niet-geautoriseerde of afgewezen uren worden door de cliënt zelf aan Zorg Inclusief betaald.
  2. Bij Wmo-zorg in natura (gemeente):
    • De zorguren worden rechtstreeks door Zorg Inclusief bij de gemeente gedeclareerd.
    • De cliënt betaalt de wettelijke eigen bijdrage aan het CAK (Centraal Administratie Kantoor).
  3. Bij WLZ-zorg in natura (zorgkantoor):
    • Declaraties verlopen rechtstreeks via het zorgkantoor.
    • De cliënt betaalt de wettelijke eigen bijdrage aan het CAK.
  4. Bij Zvw-zorg (wijkverpleging via zorgverzekeraar):
    • De indicatie wordt gesteld door een bevoegde wijkverpleegkundige.
    • Zorg Inclusief declareert rechtstreeks bij de zorgverzekeraar van de cliënt.
    • Indien de verzekeraar de zorg niet vergoedt (bijvoorbeeld omdat de cliënt niet verzekerd is of de zorg buiten de indicatie valt), wordt de factuur rechtstreeks aan de cliënt doorberekend.
  5. Bij particuliere zorg (zelfbetalend):
    • De cliënt ontvangt een factuur van Zorg Inclusief.
    • Betaling dient binnen 14 dagen na factuurdatum plaats te vinden op het door Zorg Inclusief opgegeven rekeningnummer.

Artikel 5 – Verplichtingen cliënt

  1. De cliënt verstrekt juiste en volledige informatie die noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de zorg en de financiering.
  2. De cliënt verleent toegang tot de woning op afgesproken tijden en zorgt voor een veilige werkomgeving.
  3. Indien de cliënt verhinderd is, meldt hij dit uiterlijk 24 uur van tevoren. Bij te late afmelding kan het geplande zorgmoment in rekening worden gebracht.

Artikel 6 – Verplichtingen zorgverlener

  1. Zorg Inclusief levert zorg conform het vastgestelde zorgplan en volgens de wettelijke kaders van de Wkkgz, Wmo, WLZ, Zvw en de beroepscodes.
  2. Medewerkers handelen professioneel, respectvol en vertrouwelijk.
  3. Zorg Inclusief zorgt voor een klachtenfunctionaris en is aangesloten bij een erkende geschilleninstantie.

Artikel 7 – Aansprakelijkheid

  1. Zorg Inclusief is verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid.
  2. Aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat de verzekering uitkeert.
  3. Schade ontstaan door onjuiste of onvolledige informatie van de cliënt valt buiten de aansprakelijkheid van Zorg Inclusief.

Artikel 8 – Klachten en geschillen

  1. Klachten worden behandeld volgens de klachtenregeling van Zorg Inclusief, in lijn met de Wkkgz.
  2. Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, kan de cliënt zich wenden tot de onafhankelijke geschilleninstantie waarbij Zorg Inclusief is aangesloten.
  3. De cliënt kan zich ook wenden tot de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bij ernstige klachten.

Artikel 9 – Privacy en gegevensbescherming

  1. Zorg Inclusief verwerkt persoonsgegevens conform de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
  2. Zorgdossiers worden minimaal 15 jaar bewaard, tenzij de wet een andere termijn voorschrijft.
  3. Alleen bevoegde medewerkers hebben toegang tot persoonsgegevens en zorgdossiers.

Artikel 10 – Beëindiging van de overeenkomst

  1. De overeenkomst eindigt:
    • bij afloop van de indicatie (Wmo, WLZ of Zvw);
    • bij overlijden van de cliënt;
    • door opzegging door de cliënt met een opzegtermijn van 1 maand;
    • door opzegging door Zorg Inclusief met een opzegtermijn van 1 maand, tenzij er sprake is van zwaarwegende redenen (bijv. agressie, structurele wanbetaling, gevaarlijke situatie).
  2. Lopende facturen blijven verschuldigd bij beëindiging van de overeenkomst.

Artikel 11 – Toepasselijk recht

Op deze overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.


© Zorg Inclusief. Alle rechten voorbehouden.
Laatste update: